Artist Spotlight vol.1: Fentom

kunstenaar spotlight vol. 1: Fentom

INTRODUCTIE VAN FENTOM: ONDERZOEKEN VAN HET KRUIPPUNT VAN MUZIEK, CREATIVITEIT EN KOFFIE

Maak kennis met Fentom, een veelzijdige muzikant wiens reis door de rijken van elektronische muziek net zo rijk en divers is als de smaken van zijn favoriete kopje koffie. In dit interview duiken we in Fentom's achtergrond, creatieve proces, invloeden en aankomende projecten, waarbij we de unieke mix van inspiratie blootleggen die zijn muziek voedt. Ga met ons mee terwijl we genieten van de melodieën van zijn muzikale reis en de perfecte harmonie ontdekken tussen kunst, innovatie en een vers gezette kop koffie.

1. KUN JE IETS VERTELLEN OVER JE ACHTERGROND EN WAT HEEFT JE GETROKKEN OM EEN CARRIÈRE IN MUZIEK TE STARTEN?

Toen ik een jaar of zestien was, ontmoette ik mijn beste vriend tijdens een vakantiebaantje als afwasser. Hij nam me mee naar zijn thuisstudio en legde dingen uit over het maken van rare elektronische muziek en dergelijke. Ik werd er meteen in meegezogen en leerde langzaam mijn weg naar Ableton Live. Na een tijdje begonnen we samen te werken in een ‘one night – one track’-workflow; we hebben het nummer op Soundcloud geplaatst op dezelfde avond dat het werd gemaakt, zeer productief en gratis. Jaren later ontmoette ik een andere goede vriend, en hij begon eerlijke feedback te geven op enkele van mijn solotracks en zei: "Als je dit nummer terugbrengt tot 3,30 minuten, wil ik het op een 7-inch vinyl drukken." Dit was het punt waarop ik verslaafd raakte aan het uitbrengen van muziek op fysieke media zoals vinyl en cassette. Ik stopte met het gratis droppen van mijn nummers op Soundcloud en begon te werken aan projectdoelen en fysieke releases. De eerste release was de 7-inch onder de naam GOODCOOPERBADCOOPER (Fase / Bail Out The Banks | GOODCOOPER|BADCOOPER).

Daarna bracht ik muziek uit onder mijn solonaam, Fentom:

2019 | cassette "de geest die loopt" | beatband | label: soundunbound opnames 2021 | vinyl "trichotillomanie" | linksveld, idm, elektronisch | label: soundunbound opnames 2022 | cassette "residu" | ambient, soundscapes 2023 | vinyl "WHITE001 diverse artiesten" | elektronisch, linksveld | label: geluidongebonden opnames

En met het project |grens| waarin mijn vriend die ik ontmoette toen ik zestien was, live elektronische muziek maakt en speelt. We gebruiken alleen hardware, neem 1 opname op zonder te bewerken:

2021 | cassette "geen mens die op mij let" | linksveld, idm, elektronisch, hardware 2023 | vinyl “de verborgen kamer” | lofi, linksveld, elektronisch | etiket: enfant verschrikkelijk / vrystaete

2. HOE ZOU U UW STIJL OF GELUID OMSCHRIJVEN? ZIJN ER BEPAALDE THEMA'S OF INVLOEDEN DIE UW WERK INSPIREREN?

Fentom creëert atmosferische, laagtempo elektronische structuren die desondanks in je onderbuik bonzen en je naar adem laten happen. Invloeden voor zijn muziek zijn slasher-films, rare sciencefictionverhalen, de donkere kant van het leven, zijn jeugdnachtmerries en andere raarheden. Iets anders waar hij echt van houdt zijn groezelige hiphopbeats met lofi-afwijkingen, grit en soul. Fentom streeft er altijd naar om zijn muziek in fysieke vorm uit te brengen. Naast het uitbrengen van zijn muziek op cassette en vinyl, inspireert het proces van het creëren van soundscapes voor kunsttentoonstellingen en installaties hem enorm.

Als DJ draait hij linkse elektronica, ambient en experimenteel vinyl. Tijdens een heftig feest of evenement kan hij echt de sfeer bepalen in de cool-downruimte.

3. HOE IS JE CREATIEVE PROCES BIJ HET SCHRIJVEN OF COMPONEREN VAN MUZIEK? HEBT U RITUELEN OF ROUTINES DIE U HELPEN OM IN DE CREATIEVE MINDSET TE KRIJGEN?

Er is één belangrijk ding en dat is de sessie starten met versgemalen koffie in een grote mok. Ik hou van de grote mokken omdat de koffie niet snel opraakt en ze een groot handvat hebben :) Ik gebruik veel rare gitaarpedalen met mijn synths en grooveboxen, dus ik begin meestal met een melodie of geluid, laat dat door een paar lopen pedalen, en begin dat te samplen. Als ik met dit soort audiofragmenten begin, raak ik meestal geïnspireerd, en het morphen en bewerken van zulke samples is een groot plezier en levert ook gelukkige ongelukken op.

4. KUN JE ONS VERTELLEN OVER EEN MEMORABEL MOMENT OF ERVARING VAN JE MUZIKALE REIS TOT NU TOE?

Mijn metgezel in de |grens| project vertelde me en inspireerde me om de perfectie los te laten (ik was soms 's nachts bezig met het bewerken van kleine details) en gewoon live jams in stereotracks op te nemen, zodat er weinig tot geen bewerking mogelijk is. Nadat hij mij dit had verteld, besloten we een kleine hut in het oosten van Nederland te boeken, onze spullen mee te nemen en daar een studio op te zetten. Eenmaal aangekomen deden we de gordijnen dicht, isoleerden ons van de wereld en begonnen in één grote stroom te creëren. Creëer – oefen een paar rondes – registreer – track is klaar. Deze ervaring en workflow hebben mijn creativiteit, het pleziergedeelte, enorm geholpen, en het gaf ruimte voor zoveel meer nummers en creaties. We hebben onze beide albums in die hut gemaakt en we zijn van plan meer op dezelfde manier te doen. Het is leuk, het geeft vrijheid van geest en creatie, en het is productief. Twee albums in twee weekenden – laat los en geniet van de rit, weet je.

5. ZIJN ER ARTIESTEN OF BANDEN DIE EEN SIGNIFICANTE IMPACT OP JE MUZIEK HEBBEN GEHAD OF JE ARTISTIEKE VISIE GEVORMD HEBBEN?

Op 12-jarige leeftijd begon ik naar veel hiphop, punk en wat psychisch zware dingen te luisteren. Door de hiphop kwamen de beats, door de beats kwamen de meer elektronische dingen, en dankzij mensen om me heen ontstond de liefde voor de vreemdere kant van (elektronische) muziek. Artiesten als Amon Tobin, James Holden, Animistic Beliefs, Commodo, Konduku, Identified Patient, Zohar, Kreidler, Zombie Zombie, Two Lone Swordsmen en Alberta Balsam inspireren mij momenteel enorm. Natuurlijk zijn er nog meer, maar ik kan ze niet allemaal noemen.

6. WAT IS DE VOLGENDE VOOR U OP HET GEBIED VAN AANKOMENDE PROJECTEN OF RELEASES? ENIGE SPANNENDE PLANNEN AAN DE HORIZON?

Er staat een beattape op de cassette genaamd: Anomaly coming soon; het was niet gepland en gebeurde gewoon echt. De verkiezingen in Nederland zijn gewonnen door een extreemrechtse partij, wat bij mij veel boosheid en emotie opriep. Die avond verscheen de Teenage Engineering EP-133 KO2-campagne op mijn scherm en ik klikte meteen op een emotionele aankoop. Toen het apparaat eenmaal arriveerde, dacht ik: laten we zoveel mogelijk beats maken en kijken wat er gebeurt. Terwijl ik dat deed, herinnerde ik me dat ik ook een Elektron Syntakt had liggen die niet veel werd gebruikt, dus besloot ik een cassette-uitgave te maken met kant A: alleen KO2-beats en kant B: Elektron Syntakt-beats. Een vriend van mij die ook grafisch ontwerper is, bood aan om wat artwork voor de tape te maken (dat doet hij terwijl we spreken), en daarna breng ik het naar de Bandjesfabriek voor productie. Opnieuw; live-opnamen van één take van een aantal gruizige en onstabiele, rare beats.

7. Laten we schakelen en over koffie praten! HEB JE EEN FAVORIETE BROUWMETHODE, EN ZO JA, WAAROM?

Ik heb een koffiezetapparaat dat de bonen in een filter maalt; Ik vind dat leuk omdat je grote hoeveelheden koffie kunt zetten en toch die frisse sfeer krijgt. Wanneer ik mijn |grens| metgezel, we drinken altijd kleine maar sterke percolatorkoffie, wat ook geweldig is!

8. ALS UW MUZIEK KAN WORDEN VERTEGENWOORDIGD DOOR EEN SPECIFIEK KOFFIEMENGSEL OF SMAAKPROFIEL, HOE ZOU U DAN OMSCHRIJVEN?

Donker gebrand, aan de sterkere kant van het koffiespectrum, en intens.

 

9. MUZIEK EN KOFFIE VULLEN ELKAAR VAAK AAN. HEB JE FAVORIETE NUMMERS OF ALBUMS WAAR JE GRAAG NAAR LUISTERT ONDER HET GENIETEN VAN EEN KOP KOFFIE?

Ik ontdekte het album "Her Quiet Garden" van Teahouse Radio via het label dat |grens| uitbracht te. Ik weet dat er Teahouse Radio op staat, maar het combineert heel mooi met een stevige kop koffie. De nieuwste |grens| release, "de verborgen kamer", is ook niet slecht voor een kopje koffie.



10. TENSLOTTE, WAT IS JOUW IDEALE KOFFIE EN MUZIEK PAIRING? ZIJN ER SPECIFIEKE LIEDJES OF ALBUMS DIE JE BIJZONDER GOED PAST BIJ BEPAALDE KOFFIESMAKEN?

Een cappuccino past goed bij sfeermuziek of zachte beats.
Een mok à la Fentom past goed bij knallende hiphopbeats of donkere electro.
Een percolator à la |grens| gaat goed samen met de up-tempo kick in de kont.
Wat ijskoffie voor de warme zomerdagen, in combinatie met wat triphop, werkt voor mij prima!

MEER WILLEN? BEKIJK FENTOM:

fentom bandcamp: https://fentom.bandcamp.com
|grens|bandcamp: https://grens.bandcamp.com
fentom sonarpagina: https://checksonar.nl/fentom

|grens| sonarpagina: https://checksonar.nl/grens

    Terug naar blog

    Reactie plaatsen